Rekolan VPK on perustettu 17.08.1930 rekolalaisten naisten aloitteesta. Yhdistysrekisteriin palokunta merkittiin 08.12.1930. Palokalusto-ompeluseuran hankkimilla varoilla rakennettiin samana vuonna palokunnan kalustosuoja.
Kalustona oli hevosvetoinen käsivoimaruisku 400 litran säiliöllä, 95 metriä letkua, tikkaat ja savunaamareita. Hälyttimenä toimi iso kolmiorauta. Palokaivohin ei saatu vielä lukuisista anomuksista huolimatta kunnalta rahaa.
Varojen keräämiseksi perustettiin palokunnan ohjelmakerho vuonna 1932. Ohjelmakerhon myötä kalustovajaa laajennettiin ja paranneltiin.
Vuoteen 1937 mennessä hälytyksiä oli ollut 7 kappaletta. Kylässä oli tuolloin jo muutama puhelin, joiden avulla palokunta oli helpompi hälyttää paikalle. Itse hälytys annettiin vanhasta separaattorista valmistetulla sireenillä.
Ensimmäiset palotarkastukset palokunta suoritti syksyllä 1939. Tällöin tarkastettiin yhteensä 335 rakennusta ja noin 1700 tulisijaa.
Sodan puhjettua palokunnan toiminta sai uusia piirteitä, muun muassa evakkojen majoitus ja ruokahuolto.Lisäksi yövartioinnin hoito jäi kylän vanhemman miesväen kontolle, nuorempien ollessa sotimassa. Sodat eivät kuitenkaan onneksi aiheuttaneet yhtään tulipaloa Rekolassa.
Sotien jälkeen vuonna 1945 VPK:n toiminta alkoi elpyä. Palokunnan talo peruskorjattiin ympärivuotiseen käyttöön.
Vuoteen 1945 mennessä palokunta oli osallistunut 13 tulipalon sammuttamiseen. Hevosvetoisesta kalustosta johtuen palokunta saattoi toimia vain paikkakuntansa lähialueilla.
Vuonna 1947 hankitiin JEHU 5-mallinen moottoriruisku varusteineen.
Ensimmäinen säilynyt sammutussopimus Helsingin maalaiskunnan kanssa on päivätty 16.7.1947. Tällöin palokaivojen tekoon saatiin tukea kunnalta. Autokaluston hankinta siirrettiin tulevaisuuteen huonojen tieolojen takia.
Asolaan perustettiin palokunnan alaosasto 12.8.1950. Myöhemmin Asolan VPK muodostui itsenäiseksi palokunnakseen.
Ensimmäinen paloauto hankittiin 13.2.1951. Se oli Jeep-merkkinen.
Uuden paloasemarakennuksen suunnittelu alkoi välittömästi. Rakennusurakka valmistui 1955 ja heti sen valmistuttua rakennusta jatkettiin vielä talonmiehen asunnolla ja juhlasalilla.
Uuden sammutusauton hankinta tuli ajankohtaiseksi vuonna 1955 Jeepin rikkouduttua kesken hälytyksen. Tilalle hankittiin Bedford-merkkinen kuorma-auto, johon paikalliset automiehet rakensivat vesisäiliön ja miehistötilan.
Bedford palveli kunnialla seuraavat 20 vuotta, ja vuonna 1975 tilalle hankittiin uusi auto. Autossa oli International-merkkinen alusta, johon Iisalmen Erikoiskori Oy rakensi korin. Uusi auto ja samaan aikaan Vantaalla riehunut pyromaani virkistivät palokunnan toimintaa.
Koko palokunnan toiminnan ajan nuorisotoiminta on ollut erittäin vilkasta, ja VPK:n palkintokaappi onkin täyttynyt tasaiseen tahtiin heidän voittamistaan pokaaleista.
Vuonna 1990 entinen sammutusauto (“Natikka”) sai väistyä uuden sammutusauton tieltä. Tilalle hankittu Volvo FL 6 on ollut oiva hankinta, ja on palvellut hyvin sekä nuorisoa että miehistöä siitä lähtien.
Paloalan suuri mullistus 2000-luvulla, isojen aluepelastuslaitosten perustaminen, on aiheuttanut pienten vapaapalokuntien jäämisen jalkoihin niin rahoituksen kuin hälytysten osalta. VPK-henki on siis koetuksella, mutta ainahan toiminta on ollut vuoroin ylämäkeä ja alamäkeä.
Kiitos kaikille toimintaamme tukeneille ja sitkeille jäsenille.
Juha Wikström
Palokunnan päällikkö
- Luettu 12641 kertaa